SMARTe mål for bedre SEO på nettsiden din

SEO på nettsiden starter med relevante søkeord

Hvordan bruke SMART rammeverket for å sette SEO-mål

Illustrasjon: Sett mål for SEO på nettsiden ved å bruke SMART-rammeverket.
Spesifikt: Målet må være klart og spesifikt. I stedet for å si «Jeg vil rangere høyere på Google», vil et spesifikt mål være «Jeg vil rangere blant de 3 beste resultatene for søkeordet organisk hudpleie» er bedre. Se det siste punktet for å legge til en X-faktor.
Målbart: For å spore fremgang, må et mål være mulig å måle. Å tallfeste noe gjør det håndfast nok til å spore fremgangen din og vite når du har oppnådd målet. Du kan måle fremgang ved å overvåke søkeordrangeringen i et søkemotorverktøy som Yoast, SEMrush eller SERanking. Eller noter resultatene fra din egen test i et excelark og gjør jevnlig måling.
Oppnåelig: Målet bør være realistisk å oppnå med dine ressurser. Hvis du er en liten bedrift, er det kanskje ikke mulig å rangere nummer én for et svært konkurranseutsatt søkeord. Men du kan finne hull i markedet og lage innhold som konkurrentene dine ikke lager.
Relevant: Målet bør være relevant for dine overordnede businessmål. Å sette som mål å rangere for eksempelvis «organisk hudpleie» eller “hudpleie for voksen hud” er relevant hvis du er i hudpleiebransjen. Det krever et visst tunnelsyn å sikre god optimalisering av nettsiden. Innhold som ikke direkte har med din business å gjøre kan komme senere, når betingelsene for å rangere på de mest relevante søkeordene er på plass. 
Tidsbestemt: Målet bør ha en deadline. For eksempel, «Jeg ønsker å rangere blant de 3 beste resultatene for søkeordet organisk hudpleie innen bursdagen min.» Tidsfrister gjør det spennende å følge med på hvordan du ligger an måned for måned, og du kan skru på tiltakene deretter (og kanskje feire med en skål på bursdagen din).

Flere SEO-mål du bør sette

Illustrasjon: SEO på nettsiden starter med å sette noen gode mål.

Ta brodden av teknisk SEO

Helt til slutt

Skroll til toppen